13 April 2011

Fatine @ Mohammed Fazdil Min Bahari

"Mak nyah Malaysia tinggalkan suami mat salih kerana disisih"

Tu tajuk "Kosmo" yang aku baca hari ni. Isu si mak nyah ni bukannya baru. Kalau tak silap aku She/he ni dah create kontroversi dari tahun 2009 lagi. Aku tak minat sangat isu dia nak kawin dengan siapa or dia jadi apa. cuma apa terlintas dekat otak aku skarang ni AGAMA dia. Apa agama dia ni?


Yang aku tahu memang dia ni lahir dari keluarga islam sebab nama asal dia "Mohammed Fazdil Min Bahari" kemungkinan yang dia bukan lahir dari keluarga islam tu tipis sebab nama dia ada "Mohammed". So bila dia dah besar panjang, masuk sekolah dan meneruskan hidup sebagai manusia di Malaysia, aku still rasa dia ni Islam sebab IC dia islam dan nama dia still nama islam. paling kurang still ade islam yang lekat dekat diri dia la  walaupun bab ibadat kita tak tahu dan aku tak nak komen.


Cuma bila dia dh berhijrah dari lelaki kepada perempuan dan dari Malaysia ke UK, aku tak sure adakah dia turut berhijrah agama dengan kata lain MURTAD? aku tau bukan tugas aku untuk menhukum dia ni murtad ke tak. Just satu persoalan yang tiba-tiba muncul dekat kepala aku skarng ni.

Yang membuat kan otak aku lagi pening sebab dia declare dia kawin dengan husband dia? Macam mana dia kawin? yang pasti kalau dia cakap dia kawin cara Islam, sumpah aku tak percaya melainkan dia tipu pejabat agama dekat sana cakap dia wanita tulen. So kalau betul dia kawin, dah tentu-tentu dia berkahwin dengan ritual agama lain yang membawa makna dia pun "maybe" follower agama tu. just my teori. betul ke tidak aku tak tahu. Dari cara pemakaian dia time kawin pun tak menunjukkan dia kawin cara islam.So persoalan aku still tergantung dekat sini. maybe ada sesiapa yang boleh rungkai kan persoalan aku ni sila la jelaskan.


Apa yang aku belajar dari minah/mamat ni, masalah tak kan datang kalau kita tak create dia. kalau kita relatekan dengan dirikita pun kebanyakan masalah yang datang berpunca dari diri kita sendiri. so kalau dah create satu masalah, tak perlu kot nk beranak pinak kn masalah tu. kalau tak, kita akan terjebak macam kes minah/mamat diatas ni. renung-renungkan la untuk diri kita :)



No comments:

Post a Comment